Napriek elektronizácii stále v Rakúsko Uhorsku

Autor: Igor Hornak | 24.2.2020 o 10:56 | Karma článku: 3,75 | Prečítané:  788x

Poteším sa vždy, keď mi z niektorého úradu zavolá milý a ústretový úradník. Máte to schválené, príďte si po to ale osobne, nech sa vzdáte odvolania a vyznačím právoplatnosť.

Úspešný koniec konania nesporne zvýši náladu pre daný deň, je ale úplne zbytočným úkonom a ak sa naň pozrieme pohľadom desaťtisícov konaní, ktoré zažívajú ľudia a firmy na mnohých úradoch v našom štáte, aj poriadne drahým špásom. Žerie tisíce hodiny času na oboch stranách „desku“.

Nič na tom nezmenila elektronizácia štátnej správy. Úradný proces, pravdepodobne vzniknutý a vyladený ešte za čias mocnárstva, prežil doteraz. Autori elektronizácie verejnej a štátnej správy totiž nepochopili príležitosť, ktorú nám elektronizácia dáva a nezatriasli skostnatelými procesmi. Do existujúceho procesu daného zákonom len vložili elektronickú podateľňu, elektronický spis a možno nejaké mailové notifikácie, prepásli ale šancu urobiť konanie jednoduchším a štát efektívnejším,. Ako si inak vysvetliť zachovanie „poštového žltého lístka“ v elektronickej komunikácii cez slovensko.sk?

Takže, moja predstava moderného prístupu bez nánosu minulosti v prípade úspešného konania na úrade je nasledovná:

Žiadosť ste podali, bolo jej pridelené číslo konania – identifikátor obsahujúci označenie úradu a unikátne číslo podania. Podaním zároveň začína plynúť zákonná lehota na rozhodnutie. So žiadosťou príslušný úrad pracuje, pridelí referentovi, ktorý obvyklým spôsobom postupuje až do rozhodnutia. Ak nájde v žiadosti nedostatok, alebo cíti potrebu žiadosť zamietnuť, urobí tak výzvou na doplnenie žiadosti alebo oznámením o zamietnutí. Ak ale na žiadosti nie je nič problémové, ak je ešte lehota na rozhodnutie dostatočne vzdialená a úradník sa chce k žiadateľovi zachovať ústretovo, výsledok mu oznámi. Môže aj nerobiť nič až do márneho uplynutia zákonnej lehoty na posúdenie žiadosti (ušetrený čas môže venovať iným žiadostiam). Takéto konanie sa v angličtine označuje „non action“ - voľne preložiteľné aj ako nekonanie. A nie je úplnou novinkou ani u nás – inštitút využíva pri niektorých úkonoch napr. Národná banka Slovenska.

A ako sa zmení ten radostný okamih, kladného rozhodnutia Vašej žiadosti? Stačí pozrieť do kalendára. Uplynutím lehoty je Vaša žiadosť schválená a platná. Kto by sa sťažoval na kladné rozhodnutie? A keby predsa, môže urobiť nové podanie, ktorým rozhodnutie napadne.

A teraz príde námietka: ale veď ja potrebujem papier so štempľom, podpisom, na ktorom je rozhodnutie napísané. V modernom štáte už nie. Postačuje číslo konania, ktoré Vám pridelili. Ak by niekto od Vás rozhodnutie žiadal, toto číslo mu oznámite a on si ho vie pozrieť v zozname konaní, ktorý musí byť dostupný. A keby predsa papier, nie je problém si potvrdenie o konaní vytlačiť. Aj opakovane, samozrejme opatrený všetkými bezpečnostnými prvkami.

Zmenu by som zaviedol plošne, jediným zákonom o konaní voči štátu a štátnym úradom.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Česká dedina vie, kto môže za koronu aj za zarastený rybník

Časy, keď je dvor na nezaplatenie rovnako ako čínska „pomoc“.


Už ste čítali?