Diaľničné známky, vzbura ajťákov a čo si z toho vziať?

Autor: Igor Hornak | 27.1.2020 o 11:34 | (upravené 27.1.2020 o 16:53) Karma článku: 5,57 | Prečítané:  1187x

Tak už dosť, povedala si komunita IT-čkárov v Česku, keď štát chcel zaplatiť za vývoj e-shopu a mobilnej apky na predaj elektronických diaľničných známok 401 mil. CZK (15,9 mil. EUR).

V tzv. hackathlone, vývojárskom maratóne, vyvinuli v priebehu víkendu dokonca aplikácie 2, vrátane API rozhrania, ktorým sa môže pripojiť každý e-shop a predávať diaľničné známky sám. A dali ho zadarmo k dispozícii štátu. Prevádzka systému samozrejme niečo stáť bude, musí fungovať 24 hodín denne v týždni, budú to ale zlomky pôvodne uvažovanej ceny.

Asseco Central Europe, ktoré pôvodný kšeft získalo bez súťaže, ponúklo ukončenie zmluvy. Reputačné riziko sa v nadnárodných firmách začína brať vážne a Asseco už nadnárodnou firmou je. Ide aj o mozgy. IT zamestnanci nie sú len stroje na výrobu kódu a poskytovanie iných služieb, ale často vizionári hľadiaci vpred. Zlodejina hrubého rangu nie je to, prečo sa IT venujú. Asseco nehrozilo žiadnymi žalobami. Žalovať štát len z chamtivosti môže byť v slušných krajinách drahšie ako prípadný výnos z takého sporu.

Zareagoval aj český premier, Andrej Babiš. Pri podozreniach z vlastných machinácií si nemôže dovoliť ďalšie škandály svojej vlády, tak vyrazil ministra dopravy, Vladimíra Kremlíka, (bez zlatého padáka).

Od IT-čkárov samozrejme nemôžeme očakávať, že budú robiť zadarmo v pocite hnevu a občianskeho protestu. Od vlády ale môžeme oprávnene očakávať, aby obstarávala IT podporu štátneho biznisu efektívne. Aby kupovala len tie IT služby, ktoré naozaj potrebuje. Aby do zásoby nenakupovala drahé licencie a neplatila z nich drahé ročné udržiavacie a servisné poplatky. A hlavne zmenila filozofiu: prevádzkovala len hlavné core systémy, vystavila k ním komunikačné rozhrania. V službách pre samotnú komunikáciu s občanom dala priestor komerčným poskytovateľom. Ujali by sa len dobré služby, konkurencia používateľov by dala prežiť len najlepším. Keď to funguje v prípade účtovníctiev a miliónov iných aplikácií, čo denne používame v mobiloch, bude to fungovať aj pri komunikácii so štátom.

Je čas na zmenu architektúry služieb štátu, pre komplexný pohľad na IT architektúru, ktorými sú služby štátu zabezpečované.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Autorská strana Michaely Terenzani

Premiér mohol spomenúť radšej USA ako Mongolsko, hovorí Billy Altansukh

Sedemsto mŕtvych na Slovensku by v Mongolsku považovali za katastrofu.

Kremeľ bojuje o Arktídu. Postaví mestá, letiská aj ropovody

Megaprojekt môže ohroziť klimatické ciele.


Už ste čítali?