Systém výberu parkovného ešte nie je parkovacia politika

Autor: Igor Hornak | 12.4.2019 o 12:27 | (upravené 12.4.2019 o 16:08) Karma článku: 1,47 | Prečítané:  306x

Primátor Vallo nepredstavil parkovaciu politiku ale koncept zjednotenia spoplatnenia parkovania. A to ešte žiadna parkovacia politika nie je. Ale aj samotný návrh spoplatnenia stojí za diskusiu z pohľadu parkujúceho Bratislavčana.

Začať s tým, že sa má za niečo platiť je od politika iste odvážne. Zjednotenie systému spoplatnenia je, verím, súčasťou celého dopravného konceptu. Keby najprv ukázali celý obraz, mohli byť reakcie miernejšie. 

Právo parkovať zadarmo určite nepatrí medzi ľudské práva. Parkujúce auto zaberá verejný priestor, auto má majiteľa, nech teda za to zaplatí. Aj ako kompenzáciu tým, čo na verejnom priestranstve neparkujú (daň z externality). Snaha zaviesť do parkovania jasné pravidlá je určite správna. Mňa, ako parkujúceho Bratislavčana zaujíma, či bude navrhovaná politika 1) spravodlivá, 2) čo najmenej obmedzujúca a 3) nebude slúžiť len na obohatenie úzkej skupinky, ako väčšina projektov na Slovensku realizovaných.

1. Spravodlivosť. Parkovacia politika rozlišuje firemné auto a súkromné auto. Obe autá pritom zaberú rovnaké miesto. Nemali by sa teda rozlišovať. Ako z občana, aj z firmy sídliacej v meste ma mesto osoh. Vytvára pracovné príležitosti, ktorí umožňujú rast a ekonomickú existenciu mesta. Z pohľadu poskytnutej služby mestom by teda rozdiel nemal existovať. Naopak, je rozumné, ak sú mešťania a firmy so sídlom v meste zvýhodnené oproti cezpoľným. Využívať služby mesta v Bratislave a rozvíjať daňami „Mestečko v Údolí“ nepovažujem za spravodlivé. Samozrejme chápem všetkých, čo hromžia na zložitosť preregistrácie na iné bydlisko. To je ale ľahko riešiteľné, ak sa pre prisúdenie daní namiesto trvalého pobytu použije „miesto ekonomickej aktivity“ - napr. miesto výkonu práce. Podobne je rozumné rozdelenie mesta na zóny, čím atraktívnejšia, tým drahšia. Z pohľadu parkujúceho je to už iné. Mal by som si mať možnosť vybrať prioritnú zónu, ani ako Bratislavčan nemusím mať v mieste trvalého pobytu aj aktivitu spojenú s parkovaním. Vo zvolenej zóne by som mohol využívať paušálne služby neobmedzene. Aj v ostatných zónach mi musí byť poskytnutá možnosť zaparkovať – nie ako teraz v niektorých oblastiach Starého mesta, kam majú vozidlá nerezidentov prakticky vstup zakázaný. Či už budú časovo obmedzené služby parkovania zahrnuté v paušálnom poplatku, alebo sa budú platiť priamo pri zaparkovaní je v princípe jedno. Ak si prioritnú zónu občan nezvolí, nemal by paušálny poplatok platiť vôbec. V tom svetle posudzujem aj zámer s poplatkom pre využívajúcich na parkovanie vlastnú garáž. Ich prioritná prioritná zóna je garáž – nemali by za ňu platiť, samozrejme aj nebude parkovanie v ostatných zónach za paušál.

2. Neobmedzujúca. Povolenie by sa nemalo vzťahovať na vozidlo – jeho registračnú značku ale na identifikátor vydaný na Bratislavčana alebo firmu sídliacu v Bratislave. Právo parkovať by sa totiž malo viazať na osobu (fyzickú či právnicku), nie na neživý predmet – auto. Právo zaparkovať auto sa nemá vzťahovať na konkrétne auto. Odpadla by potreba evidovať návštevy inštalatérov alebo parkovanie v sekundárnych zónach alebo prihlasovat a odhlasovať pri kúpe/predaji auta. Zahrnú aj právo zaparkovať požičané vozidlá, resp. vozidlá car sharingových schém. Nebojím sa, že by sa s povolenkami kšeftovalo, jednoducho budú príliš cenné, aby ich niekto len tak predal. A nakoniec, prečo nie, mestu zaň riadne zaplatil.

3. Cena. Irituje ma, že máme najdrahší výber daní a cestného mýta na svete. Nechcem, aby Bratislava nasledovala tento prípad a jediným beneficientom parkovného bol ten, čo ho v mene mesta bude vyberať. Dúfam, že dodavateľ resp. koncesionár bude vyberaný transparentným spôsobom. Jediným kritériom musí byť v tomto prípade % vybraného parkovného, ktoré za svoju službu od mesta dostane samozrejme za splnenia KO požiadaviek technických podmienok. Obávam sa zložitosti systému, sledovaniam rôznych paušálov a podobne, nutnosti mobilných aplikácií popri stacionárnych zariadeniach a potreby zamestnávania zboru administrátorov systému, ktorý ho zbytočne predraží.

Spoplatnenie parkovania problém parkovania a hlavne dopravy v Bratislave nevyrieši. Veľká väčšina ľudí si autá nekupuje pre zábavu, ale aby sa prepravovali. Pokým nebudú cyklistické trasy tvoriť prepojenú sieť a budú kolidovať s ostatnou dopravou, nebudú plnohodnotnou alternatívou ani za pekného počasia. Alternatívu prinesie až nosný systém, ktorý môže ľudí motivovať nekúpiť si auto. Chýba väčšia ambícia v podobe nosného systému na samostatnom telese. Dúfam, že aspoň pri dostavbe električkovej trate v Petržálke budú všetky križovania mimoúrovňové. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Autorská strana Petra Schutza

Trnka je vraj nevinný a Gretu vytlieskali (týždeň Petra Schutza)

Anglicko má tak ustlané imidžovo a reputačne, že ak si niekto môže dovoliť brexit, tak je to Spojené kráľovstvo.


Už ste čítali?