Vyhynú chlapi?

Autor: Igor Hornak | 20.10.2013 o 9:13 | (upravené 28.1.2014 o 22:19) Karma článku: 8,71 | Prečítané:  1020x

Chodíme k pôrodom, ktoré boli pôvodne intímnou záležitosťou matky. Opúšťame partiu, aby sme večer mohli kúpať a tešíme sa na to. Berieme si materské dovolenky, aby si naše ženy mohli užiť radosť z kariérneho úspechu. Kupujeme si kozmetiku a sledujeme módu, tzv. mužské lifestyle časopisy sú len kópiou ženských. Stávame sa inými chlapmi, ako sme boli, aj ženy sa stávajú inými ženami, ako boli ešte pred niekoľkými desiatkami rokmi. Konštatujem to ako fakt, bez úmyslu hodnotiť.

Svet je založený na deľbe práce. Tá sa prejavuje množstvom povolaní, ktorým sa ľudia venujú, či globalizáciou svetovej výroby a služieb, ale aj odvekým potravinovým reťazcom rolí každého tvora. Viete, že napríklad „celospoločenskou“ úlohou lososa je vracanie živín z mora späť na pevninu? Deľba práce bola nutnosťou aj v rodine, takže chlapi sa starali o prísun potravy a ženy o domácu administráciu. Inak sa to veľmi stíhať nedalo, lov či zarábanie obživy bol z väčšej časti fyzicky aj časovo náročnou činnosťou a chlapi sa často na noc domov nevracali. Medzitým prišla nádhera služieb outsourcingu, potrava sa neloví ale nakupuje, teda zájsť na lov zvládne bez problémov aj žena, najmä keď sieťku vymenila za auto. Ani pranie už nevyžaduje hrdlačenie pri potoku za dedinou, ale je len obsluhou jednoduchého stroja, čo zvládne dokonca aj muž. Takmer kompletne outsourcujeme aj výchovu detí - škôlka, škola, športový klub, internet, počítačové hry, sociálne siete. Minulosťou je ten syn, čo ho otec učí rozoznávať stopy zveri v lese (ani otec to nevie) aj dcéra pri hre pomáhajúca mame pri domácich prácach. Ani o bezpečnosť sa už nestará muž, zbrane nosia policajti. K tomu sa pridáva tlak všadeprítoného marketingu na predaj tovarov a služieb, ktorý hovorí: urobme z baby trochu chlapa, predáme jej aj chlapské produkty (kostým, aktovka, žiletka...), pobabštíme trochu chlapa (regále s kozmetikou pre chlapov sa pomaly vyrovnávajú tým pre ženy). Nie je ani neobvyklé, že žena nosí do domácnosti viac zdrojov, ako muž, alebo že v páre je vyššia aj majestátnejšia žena. (Je to už prirodzené, inak, ako v túžbach môjho vzrastom neobdareného kamaráta, ktorého snom bolo mať 180 cm vysokú zelenookú blondínu, vraj aby bolo vidieť, že na to má).

Samozrejme, že výsledkom zmeny bude aj zmena očakávaní. Pravdepodobne sa od muža už nedá očakávať, že bude tou tradičnou oporou rodiny, z tejto role bude stále viac preberať žena. Sme my chlapi lúzrami z tohto vývoja? Pre nás, chlapov to môže byť nakoniec fajn. Ešte začiatkom osemdesiatych rokov som čítal prognózu, že chlapov čaká vďaka emancipácii žien skvelá budúcnosť: ženy preberú zodpovednosť za čoraz viac praktických potrieb spoločnosti, budú sa venovať ekonomickým a administratívnym aktivitám, na ťažké práce sme si vymysleli stroje a pre chlapov sa otvoria nové možnosti naplnenia v myslení, vede a umení. Nie je to krásna budúcnosť? Budú nakoniec v svojej novej úlohe šťastnejšie ženy?

Myslím, že víťazom sú nakoniec obe pohlavia vďaka možnosti voľby. Nemusíme žiť ako Amiši, aby sme si mohli uchovať z tradičného toľko, koľko sami uznáme za vhodné. O chlapov sa báť netreba.

P.S.: K napísaniu tohto článku ma inšpirovala reklama na strojček na strihanie mužských chlpatých hrudí "Vylez z pralesa". To som si už poťukal na čelo.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?