Tunelmi Madeiry

Autor: Igor Hornak | 24.8.2013 o 14:25 | (upravené 19.8.2015 o 12:36) Karma článku: 10,18 | Prečítané:  946x

Madeira má približne 470 km2, je 57 km dlhá niečo vyše 20 km široká. Sopky sa pri jej vzniku činili, najvyššie vrchy presahujú 1800 m a najčastejším spôsobom styku pevniny s morom je vysoký a strmý útes. 

Rozoklané scenérie spolu so skvelou klímou – TBC si tu liečila Sisi, prekrásnou flórou – hortenzie rastú pri cestách ako burina, skutočne srdečnými ostrovanmi – neobsluhujú ale hostia, robia Madeiru turistickým magnetom. Našťastie je Atlantik chladný. Aj teraz v auguste len niečo vyše 20°C, a spolu s úplnou absenciou pieskových pláží, do mora sa chodí väčšinou po rebríku a aj za to si treba neraz priplatiť, sa Madeire vyhýbajú „váľači plážoví paušálni“. Najlepší spôsob rýchleho preskúmania ostrova je požičať si auto. Inak, takmer všade je dobré autobusové spojenie z Funchalu a niektoré ciele sa dajú rozumne dosiahnuť aj taxíkom, najmä ak sa vyberiete na niektorú z túr a nechcete sa vracať na miesto, z ktorého ste vyšli. Požičať auto bez včasnej rezervácie a s nechuťou platiť veľa môže byť v lete problém, nám sa ušlo Daihatsu s menej ako litrovým motorom, nie najlepšia opcia pre horské prémie. Motor síce malý, ale o to väčšie srdce vodiča.

Z mosta do tunela, pohľad na Funchal

Prvé na čo pri akejkoľvek ceste narazíte je tunel. Pred ním tabuľka s názvom, dĺžkou a tabuľka upozorňujúca na zapnutie svetiel. Tunely sú z veľkej väčšiny osvetlené. Za tunelom zase tabuľka prikazujúca svetlá zhasnúť, napriek tomu, že ďalší tunel nasleduje po pár stovkách metrov. Medzi tunelmi často viadukty alebo cesta zarezaná do svahu. Prechod tunelom spravidla znamená zmenu prírodnej scenérie – najčastejšia reakcia posádky nášho Daihatsu bolo otváranie úst. Často sa za tunelom zmení počasie, zo slnečného svitu prejdete ľahko do hustej hmly.

Severné pobrežie s mrholením

Inžinierske stavby v náročnom teréne vrátane tunelov majú na Madeire dlhú tradíciu. Nie pre autá, ale pre vodu. V horskom teréne sú rieky krátke, útesy prekonávajú vysokými vodopádmi, zrážky by z ostrova rýchle odtiekli. Madeirania ich preto zvádzajú do kanálov zvaných levadas, ktoré mnoho kilometrov mierne klesajú po vrstevniciach a privádzajú vodu tam, kde je užitočná. Levady miestami prekonávajú útesy v tuneloch. Levady sú prínosom aj pre turistov, vedú popri nich turistické chodníky a aj menej zdatným umožnia pohyb v skutočne rozoklanom teréne bez potreby prekonávania veľkých výškových rozdielov. Zoberte si na cestu čelovku alebo baterku, samozrejme aj dobré boty a bundu, počasie sa môže zmeniť. Dokonca aj najvyšší trek z Pico do Arieiro na Pico Ruivo vedie miestami tunelmi vysekanými do skaly (stojí za to).

Aj horské treky vedú cez tunely

Nedalo mi, a sadol som nad mapu, že tie cestné tunely porátam, obsedantná potreba. A tu sú výsledky: napočítal som ich 96, čo je 0,2 tunela na km2. Najdlhší má 3168 m. Všetky novšie cesty v kvalite ciest 1. triedy „Vias Rapidas“, štvorprúdová diaľnica v dĺžke 42 km lemuje juhovýchod ostrova s najväčšou koncentráciou obyvateľov a letiskom – mimochodom s dráhou pre istotu na pilieroch.

Runway aj diaľnica na pylonoch

Cesty boli postavené najmä v 90-tych rokoch počas portugalského ekonomického boomu. Cesty, ale aj mnoho z turistických zariadení boli vybudované vďaka štedrej pomoci Bruselu, ktorá počas 25 rokoch na ostrov štedro plynula. Keď sa začiatkom roku 2000 začal bruselský kohút uťahovať, začala si Madeira požičiavať. Aj keď je Madeira portugalská, má autonómiu a vlastnú vládu. Dotácie sú ako droga, a od prílevu nových peňazí sa ťažko odvyká. Dlh Madeiry sa vyšplhal niekde na úroveň 6 miliárd EUR, čo je aj približne hodnota HDP, pri zhruba 270 tis. obyvateľoch. A zdá sa, že, s budovaním sa neprestáva, aj keď už je asi prekročená úroveň zdravého rozumu. Videli sme rozostavané portály ďalších tunelov, jeden už hotový viedol k majáku v Ponta do Pargo, najzápadnejšiemu bodu ostrova. Tunel ústi do kruhového objazdu, z ktorého ďalej nevedú žiadne cesty, len aby sa autá mali kde otočiť. (Žiadne som nevidel). Buduje sa neustále, keby ste videli tie športoviská, buduje sa nové nábrežie vo Funchale. Ktovie, kam až môže Madeira pokračovať. Prezident Jardim, pri moci od roku 1978, rád strihá pásky a kupuje si tým popularitu ľudí. Madeirčanom sa ale pri pohľade zvonku darí, s očividnou chudobou som sa nestretol, krajina je štedrá, more bohaté, rodinné väzby silné. Ostrovná mentalita vedie ľudí pomáhať si, ostrovania sú už raz takí.

Maják na Ponta du Pargo, aj sem vedie tunel

Madeira môže byť zadĺžená, je ale vybudovaná vrátane tunelov, moderná. Nemám ale pocit, že je vytunelovaná. Stavebné úsilie má svoju cenu, za 95 oktanový benzín sme platili 1,713 EUR za liter. Po skúsenosti s tými milými, pracovitými a srdečnými Madeiranmi nepochybujem, že svoje dlhy splatia a skrotia aj svojho investícií chtivého prezidenta Jardima. Chovajú sa k svojej krajine a prírode s citom a šetrne, aj stavby sú do prírody zasadené šetrne, asi sa to naučili pri stavbe levadas. Aj v malých dedinkách nájdete nádoby na separovaný zber.

A ešte jedna rada na záver. Pri cestách autom po Madeire si nenastavte navigáciu na najkratšiu cestu. Nás vyhnala takmer kolmou úzkou cestou do strmého svahu. Daihatsu kvílilo na 1. prevodovom stupni a že je naozaj zle, sme pochopili, keď sa proti nám vyvalili drevené sane s turistami - atrakcia mestečka Monte. Smrť v očiach mali oni aj my.

Obrázky autor. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?