Veľká voda a vláda

Autor: Igor Hornak | 7.6.2013 o 8:18 | Karma článku: 13,06 | Prečítané:  1089x

Tvár so strniskom, červené nevyspaté oči, vetrom ošľahané líca. Odetí v maskáčoch či záchranárskych overaloch priletia helikoptérou do prvej línie. Rýchle do kamery zopár slov, ako sú všetci v nasadení a že situáciu zvládnu. Premiér aj ministri. Štandardný rituál očakávaný občanmi, vláda sa má predsa starať. Naopak, minister pri zásahoch zavadzia. Treba sa starať o jeho bezpečnosť, venovať sa mu, na miesto ho dopraviť a zase odviezť. Našťastie sme sa vyhli maximálnym trápnostiam, ako je minister plniaci lopatou vrecia.

Čo by to bolo za politika, čo by nechcel využiť možnosť ukázať sa pred kamerami v krízovej situácii, ktorú nevyvolal, ale môže sa ukázať, ako ju schopne a agilne rieši. Aj my, občania akosi prirodzene očakávame od vlády, že bude riešiť problém na mieste. Potľapka záchranárov v poli a poďakujú za profesionálne zvládnutie situácie. Ak sa neobjaví člen vlády v teréne, ľud pospolitý aj obec novinárska nešetrí kritikou. Nielen u nás, všade na svete. Výskyt ministra či premiéra na mieste by skôr mala byť dôvodom na znepokojenie, že túto krízu nezvládame. Dobre fungujúci štát je totiž na povodne pripravený. Teraz nehovorím o predchádzaní povodniam, regulácii vody v prírode a podobne, to je oblasť prevencie a samostatnej strategickej činnosti. Štát aj mesto majú spracované krízové plány v ktorých je presne určené čo, kto a kedy má urobiť. Daný systém velenia, logistické a komunikačné plány. Aj eskalačné stratégie, keby kríza rástla a naozaj vyžadovala ad hoc rozhodnutie vlády. Sú jasné kompetencie veliteľa v poli aj štábu v zázemí. To sú tie stupne protipovodňovej aktivity. Ak by musela byť na mieste vláda a nebodaj veliť a prijímať taktické rozhodnutia, je to dôvod na maximálnu kritiku fungovania štátu a zlá vizitka predchádzajúcich vlád a magistrátov. Najmä pri krízach, ako sú povodne, ktoré sa viac alebo menej často opakujú by improvizácie znamenali riziko zlých rozhodnutí.

Včera Dunaj kulminoval, povodne zďaleka neskončili, na celkové hodnotenie je skoro, mám ale pocit, že mesto Bratislava aj štát v povodňovom ohrození zafungovali dobre. Súčasná štátna aj miestna vláda s tým má ale „trt makový“. Rozhodujúca bola činnosť predchádzajúcich vlád, za ktorých vznikla protipovodňová ochrana Bratislavy a všetky postupy nasadenia pri povodni. Vlády, ktoré rozhodli o alokova verejných zdrojov a nezavadzali expertom, aby ich pripravili. Dobrá práca, vďaka tomu zodpovední vedia, čo majú robiť, policajti ako a kde udržovať poriadok, ochranárske opatrenia sa robia účinne v primeranom rozsahu bez zbytočného obmedzenia života hlavného mesta. Samozrejme, vláda v čase ohrozenia musí komunikovať. Ale nie budením emócií, ale rozumne a vecne. Napríklad, ako primátor Bratislavy informoval na tlačovke obyvateľov o plánovaných obmedzeniach, načrtol rozsah problému a predišiel panike poskytnutím faktov o kapacite ochranných zariadení a bezpečnosti zdrojov pitnej vody.

 

Zdá sa, že štát pri povodni v Bratislave funguje. Prajem všetkým, aby podobne nesklamal aj nižšie po prúde, držím palce. Je to jedna z mála kompetencií, ktoré som štátu ochotný priznať spolu s obranou pred nepriateľmi, udržovaním poriadku a vlády práva. Všetko ostatné vedia ľudia urobiť omnoho lepšie súkromnou iniciatívou, pokiaľ do toho vlády nepchajú nos.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?