Päť rokov na trati Bratislava – Košice a späť

Autor: Igor Hornak | 21.4.2013 o 10:38 | (upravené 2.6.2013 o 21:13) Karma článku: 9,74 | Prečítané:  469x

Že „Výhodňare“ cestujú do práce v Bratislave je už dávno zažitým stereotypom, mne sa podarilo posledných 5 rokov cestovať za prácou do Košíc. Nie na týždňovky, ale takmer každý týždeň na niekoľko dní. Odmietol som firemné auto, ale dal si podmienku, že do Košíc budem lietať. Niečo som si o tej linke vyskúmal.

 

Linku BTS – KSC otvorili niekedy v 20. rokoch Československé Státni Aerolínie – ČSA. Postupne jej význam rástol a po spojení Praha – Bratislava sa postupne stávala najfrekventovanejšou linkou na území bývalej republiky. V sedemdesiatych rokov ste v každom smere mohli letieť v pracovných dňoch 5 až 7 krát. So zdražovaním palív počet letov klesal, nezachránilo nás ani členstvo v tábore mieru a socializmu. ČSA na linke vytrvala až do rozdelenia federácie. To sa už postupne etabloval privátny Tatra Air s 34 miestnymi Saab 340 (ranný let často lietal aj malý 3 motorový Jak 40 vládnej letky) a lietal medzi slovenskými metropolami až do svojho krachu. Slovenská republika ako jeden z mála a možno aj jediný štát požadoval na lietadlá, ktoré doma nevyrába clo, a bol to práve colný dlh s narastajúcim „príslušenstvom“, čo Tatra Air zabil. Vraj sa pani ministerka financií vyjadrila v zmysle, že pracujúci nepotrebujú leteckú dopravu a kruté clo neodpustila. Lety malej SK Air mali len epizódny charakter, podfinancovaná firma nemala šancu ani na poriadny štart. To už ale na scénu nastúpili Slovak Airlines s rovnakým Saabom (od tej nikto žiadne clo nechcel). Prevažne charterový „národný“ „Kikirík“ Airlines, označovaný tak podľa vtáka v logu, založené vďaka a kvôli deblokáciám to s priamymi linkami nevedel, nepomohol ani vstup Austrianu a už ležal na zemi a štát odškodňoval. S linkou do Košíc je viazaný aj štart SkyEurope, dosiaľ asi najvážnejšieho pokusu o veľké aerolinky. Do Košíc drali svoje prvé brazílske Embraer 120 až kým ich postupne nenahradili B737 500 a neskôr aj zbrusu nové B737 700, mimochodom jedno z nich pri odovzdaní SkyEurope preletelo nonstop zo Seattle z továrne Boeingu až do Bratislavy, svetový rekord pre lietadlo danej kategórie. SkyEurope ho ale brúsili aj na krátkom skoku do Košíc. Pre nás cestujúcich to bolo sveta žiť. Naplniť veľký aeroplán znamenalo klesnúť cenami leteniek až do suterénu – letenka za 19 EUR „oneway“ nebola výnimočná, najmä keď si ako pravidelný biznis cestujúci naplánujete svoje cesty na mesiace dopredu. Riadne nás dotovali. Lety sa zapĺňali a pravdepodobne neboli ďaleko od prevádzkového zisku. SkyEurope pomáhali kde sa dalo, rozlietali aj letisko v Košiciach s linkami do Londýna, Dublinu. KSC medzitým otvorili nový terminál. Sky Europe pomohli aj v dobrom exite Pente, ktorá spolu s Viedenčanmi košické letisko privatizovala a predávala tak na vrchole. Až prišiel pád. Pre nás „Košice Frequent Flyers“ sa prejavil meškaním aj rušením letov, SkyEurope bojovala so zadržanými lietadlami a peniazmi, na linky nasadzovala požičané lietadlá – raz sme asi štyridsiati leteli 200 miestnym B757 200, alebo 150 miestnym MD80. Pravdu povediac, prial som SkyEurope z celého srdca aby to prežili a nenadávam som, keď som niekoľko kúpených leteniek „nepreletel“. To sa ale už vedľa spektakulárnych tmavomodrých Sky objavovali nenápadné bledomodré ATR72 Danube Wings. Tie sa na košickej linke bojujú odvtedy. Ceny leteniek vyleteli tak, že sa pod 100 EUR jednosmerne veľmi nedostanete, tiež sa na linke trápili, niekedy boli 70 miestne trupy poloprázdne, ale boli dni, keď sme boli takmer plní. Tiež mali zrušené alebo odložené lety – aj ma poriadne nahnevali – namiesto na pravidelnej linke lietadlo letelo charter, ale väčšinou zaúradovalo počasie. To ak ste nechceli prespať v Košiciach, nasledovalo zopár pohárikov v letiskovom bare so spolupostihnutými a presun taxíkom na nočný vlak. O ekonomike lietania v takých prípadoch nemohlo byť ani reči.

Lietanie Frequent Flyera na jednej linke má svoje výhody. Po čase poznáte cestujúcich, posádky, personál letísk ako starých známych, dokonca na vás počkajú so zavretím brány, len chápavo pokývajú hlavou, aj batožina sa vždy zmestí do limitu. Letisko v Košiciach je mi napriek novučkému terminálu v Bratislave milšie – ľudia sa akosi viac usmievajú, sú príjemnejší a ústretovejší, v letiskovom bufete ma už vždy čaká „plzenské“ vyliate z plechovky do mokrého pohára tak, že to veľmi za čapovaným nezaostáva.

Moje pôsobenie v Košiciach po 5 rokoch skončilo, na poslednom lete Danube Wings sme leteli so španielskym lietadlom a španielskou posádkou.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?